De eerste dagen in Ierland - Reisverslag uit Waterford, Ierland van Floor Schelvis - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Ierland - Reisverslag uit Waterford, Ierland van Floor Schelvis - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Ierland

Door: Floor Schelvis

Blijf op de hoogte en volg Floor

22 Januari 2017 | Ierland, Waterford

Na maanden van voorbereiding was de dag aangebroken dat het ging beginnen: vijf maanden studeren in Ierland.
Het weekend voor vertrek heb ik afscheid genomen van mijn familie en vrienden. Zo kon ik met een goed gevoel mijn reis beginnen.
Ik had een aantal weken van te voren al contact gemaakt met twee andere Nederlandse meiden, Rosanne en Marleen, zij gaan aan dezelfde university studeren in Waterford. Zo konden wij samen vliegen naar Dublin en daar overstappen op de bus richting Waterford City.
Na een reis van alles bij elkaar ongeveer vijf uur (de bus reed net voor onze neus weg) zijn we aangekomen bij de accommodatie: Riverwalk.
Ik deel een appartement met Rosanne en binnenkort krijgen wij nog een nieuw kamergenootje. We verblijven in een studentencomplex met veel andere internationale studenten, dus dat is heel gezellig!

Een paar dagen later moesten we naar school voor het introductieprogramma. Op de weg hiernaartoe werden we aangesproken door een Ierse local. Hij vroeg waar we vandaan kwamen en hij vertelde dat het normaal gesproken niet zo koud is in Ierland, het was een aantal dagen net boven nul geweest. We hebben een rondleiding op de campus gekregen en 's avonds werd er een 'International Party' georganiseerd. Ik heb deze dag al veel nieuwe mensen leren kennen en ik ben erachter gekomen dat de Ieren ontzettend aardig zijn! Ze zijn heel vriendelijk en willen je overal mee helpen.

Als afsluiting van de introductie kregen we een Gealic workshop. Gealic is een typisch Ierse sport. Erg leuk om te doen!

Maandag begon dan de eerste week op school. Bij het eerste vak dat ik had gekozen bleek ik de enige student te zien. De eerste uren kreeg ik dus privéles ;) Gelukkig zijn de andere colleges wel samen met een klas Ierse studenten. Zo leer ik de Ierse studentencultuur toch nog een beetje kennen. Het is even wennen dat je alles in het Engels moet doen, maar ik denk dat ik hier over een tijdje wel aan gewend ben. De meeste docenten praten gelukkig wel verstaanbaar Engels, alhoewel de ene docent een sterker Iers accent heeft dan de andere :)

's Avonds hebben we met een groepje meiden samen gegeten. Een Fins meisje, Laura, heeft een typisch Fins gerecht gemaakt: een soort Mac & Cheese. Erg lekker! We hebben afgesproken dat we iedere week een ander nationaal gerecht gaan koken.

Afgelopen weekend hebben we met een aantal Erasmusstudenten een reisje naar de Comeragh Mountains georganiseerd. Het beklimmen van de berg was nog een hele uitdaging, maar het uitzicht was het zeker waard!

De eerste weken zijn zeker even wennen, maar omdat de mensen hier zo aardig zijn voel je je snel thuis. Ik denk dat ik wel kan wennen aan de Ierse cultuur!

  • 26 Januari 2017 - 20:35

    Hanneke Schelvis:

    Hoi Floor,
    Goed te lezen dat je het prettig vind in Ierland, lijkt me heel leuk om de Ierse cultuur te leren kennen.
    Hier in Leiden alles zijn gangetje ,zit nu een weekje in Limburg waar het weer helder maar koud is.
    Lieve groetjes Hanneke.

  • 26 Januari 2017 - 21:02

    George Pijloo:

    Hoi Floor,
    Fijn dat jij je zo snel thuis voelt, ondanks dat het toch een spannend avontuur blijft. Hier op kantoor missen ze je wel hoor. Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal en voorzichtig met de Ierse Whiskey

  • 26 Januari 2017 - 22:25

    Yvonne Van Den Dop:

    Hoi floor fijn dat het goed met je gaat dat is altijd fijn om te horen.
    Hier gaat alles zn gangetje Een beetje vorst maar daar is het januari voor.
    Groetjes yvonne


  • 29 Januari 2017 - 13:08

    Cassandra :

    Hee Floor
    Wat een leuk verslag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floor

Hoi allemaal, Welkom bij mijn blog. Ik ga proberen zo veel mogelijk verslagen te schrijven over mijn ervaring als Erasmusstudent in Ierland. Floor

Actief sinds 01 Jan. 2017
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 5697

Voorgaande reizen:

10 Januari 2017 - 01 Juni 2017

Studeren in Waterford

Landen bezocht: